פרופ' יובל בן-בסט 

מי אני?
אני פרופסור חבר בחוג ללימודי המזרח התיכון והאסלאם בו אני מלמד מאז שנת 2007. כיהנתי כראש החוג בין שנת 2022-2017, ועודני מכהן כסגן דיקן למחקר בפקולטה למדעי הרוח מאז תחילת שנת 2020. אני חוקר של האימפריה העות'מאנית במאה ה-19 באזור סוריה הגדולה בדגש על פטיציות שנשלחו לסולטאן, מיפוי, אוכלוסיות כפריות, ההתיישבות היהודית בארץ-ישראל בשלהי התקופה העות'מאנית, מהפכת "התורכים הצעירים" ב-1908 והשפעתה באזור, ולבסוף העיר עזה וסביבתה. לאחרונה השלמתי מחקר גדול על עזה בשלהי התקופה העות'מאנית במימון קרן גרמניה-ישראל (GIF) בשיתוף עם פרופ' יוהאן בוסאו מאוניברסיטת בוכום. מטרתנו הייתה להבין עיר חשובה זאת שנשככה במחקר המתמקד לרוב בירושלים ובערי הנמל הצפוניות יותר של יפו, חיפה וביירות, תוך שילוב בין מקורות עות'מאניים, מקורות בערבית שחלקם לא פורסמו עד היום, מפות, ותצלומים, וכל זאת תוך שימוש נרחב בטכנולוגיות דיגיטליות העומדות היום לרשות ההיסטוריון. ניתן לבקר באתר הפרוייקט ולהתרשם:.https://gaza.ub.rub.de/gaza  כיום אני מבצע מחקר על באר שבע בתקופה העות'מאנית בצוותא עם פרופ' יוהאן בוסאו מאוניברסיטת בוכום, במימון קרן גרדה הנקל. במקביל אני חוקר שרידי בוסתנים בדרום מישור החוף בצוותא עם פרופ' גיא ברעוז, במימון משרד המדע.

אני מתמחה בעיקר בעבודה בארכיון העות'מאני באיסטנבול ומנסה במחקריי להראות את חשיבות שילוב החומר העות'מאני במחקרים על סוריה הגדולה שלרוב נעשים מתוך הפריזמות הלאומיות הצרות תוך ראיה מעוותת של התקופה העות'מאנית.

במסגרת עבודתי באוניברסיטת חיפה, אני פועל רבות להנגשת הידע האקדמי לציבור הרחב, דבר בו אני מאמין מאוד, ויזמתי שורה של כנסים וימי עיון על התקופה העות'מאנית בארץ-ישראל לציבור הרחב, לצד שלוש תערוכות על מחקרי: בנושא פטיציות לסולטאן (2013), בנושא מיפוי עות'מאני (2016), ובנושא עזה העות'מאנית (2020).

בשעות הפנאי אני אב במשרה מלאה לשתי בנות, וחובב מושבע של טיולים וצילום.

הסיפור האקדמי
את לימודי ה-ב.א. השלמתי באוניברסיטה העברית בשנת 2000 בחוגים למזרח תיכון ולגאוגרפיה. על כן לא מפתיע שרבים ממחקרי עד היום ממוקמים בתפר שבין היסטוריה לגיאוגרפיה. את לימודי המ.א. והדוקטורט המשכתי באוניברסיטת שיקאגו במחלקה ללימודי השפות והציוויליזציה של המזרח הקרוב, שם סיימתי את הדוקטורט בשנת 2007. באותה השנה הצטרפתי לחוג ללימודי המזרח התיכון והאסלאם בחיפה, ומאז אני מלמד שם קורסים העוסקים באימפריה העות'מאנית ובתורכיה. במסגרת מחקריי אני מרבה לבקר בארכיון העות'מאני באיסטנבול, משם אני מביא את רוב המקורות עליהם אני מתבסס בעבודתי.
פרסומים

ספרי העוסק בפטיציות שנשלחו מארץ-ישראל לסולטאן באיסטנבול בשלהי המאה ה-19 יצא בשנת 2013:

Petitioning the Sultan: Protests and Justice in Late Ottoman Palestine (London: I.B.TAURIS, 2013): https://www.academia.edu/4980345/Petitioning_the_Sultan_Protests_and_Justice_in_Late_Ottoman_Palestine_London_I_B_TAURIS_2013_xiv_325pp_including_tables_and_appendices

ספר חדש המסכם את המחקר על עזה צפוי לצאת בשנה הקרובה:

Yuval Ben-Bassat and Johan Buessow, Late Ottoman Gaza: An Eastern Mediterranean Hub in Transformation (Cambridge: Cambridge University Press (forthcoming, 2023).

בנוסף לכך ערכתי שלושה ספרים. הראשון בצוותא עם פרופ' אייל ג'יניאו מהאוניברסיטה העברית, עוסק בתקופת "התורכים הצעירים" בארץ-ישראל, ויצא בעקבות כנס בינלאומי שנערך בירושלים במלאות מאה שנה למהפכת "התורכים הצעירים":

Yuval Ben-Bassat and Eyal Ginio (eds.), Rethinking Late Ottoman Palestine: The Young Turk Rule, 1908-1918 (London: I.B. TAURIS, 2011,310pp.): 

https://www.academia.edu/4980354/Rethinking_Late_Ottoman_Palestine_The_Period_of_Young_Turk_Rule_Eds_Yuval_Ben_Bassat_and_Eyal_Ginio_London_I_B_TAURIS_2011_310_pp

הספר הערוך השני הוקדש לפרופ' עמליה לבנוני, אשר לימדה במשך עשרות שנים בחיפה את הנושא הממלוכי והיא אחת החוקרות המובילות בעולם בתחום זה:

Developing Perspectives in Mamluk History (Leiden: Brill, 2017, 414pp.):

https://www.academia.edu/33346419/Developing_Perspectives_in_Mamluk_History_Essays_in_Honor_of_Amalia_Levanoni_Ledien_Brill_2017_448pp_ed_Yuval_Ben_Bassat

הספר הערוך השלישי עוסק בערים בסוריה הגדולה בשלהי התקופה העות'מאנית:

Yuval Ben-Bassat and Johann Buessow (eds.), From the Household to the Wider World: Local Perspectives on Urban Institutions in Late Ottoman Bilad al-Sham (Tuebingen: Tuebingen University Press, 2022, 348pp.).

לצד אלו פרסמתי עד היום כ-40 מאמרים בכתבי עת מובילים העוסקים בהיסטוריה של המזרח התיכון, באימפריה העות'מאנית, בגיאוגרפיה, בקרטוגרפיה, ובלימודי ההיסטוריה של ישראל.
צור קשר
אימייל yuval@research.haifa.ac.i
משרד: אשכול 1312
שעות קבלה: בתיאום מראש
אתר אינטרנט:  https://haifa.academia.edu/YuvalBenBassat

 

 

 

 

 

צור קשר

אימייל: yuval@research.haifa.ac.i

טלפון: 04-82493

משרד: אשכול 1502, מזכירות החוג ללימודי המזרח התיכון והאסלאם

שעות קבלה: בתיאום מראש

אתר אינטרנט: https://haifa.academia.edu/YuvalBenBassat