לימודים לקראת תואר שלישי (Ph.D.)

יו"ר הוועדה החוגית לתואר שלישי: פרופ' און וינקלר

תנאי קבלה

רשאים להגיש מועמדותם כתלמידים לדוקטורט בעלי תואר שני (מ"א) במסלול עם תזה  בלימודי המזרח התיכון והאסלאם מאוניברסיטה מוכרת בארץ או בחו"ל שהשיגו ציון של 85 לפחות בלימודיהם לתואר השני וציון של 86 (טוב מאוד) לפחות בעבודת הגמר המחקרית.

בסמכות הוועדה החוגית לתארים מתקדמים לקבל גם בעלי תואר שני מצטיינים שאינם מתחום לימודי המזרח התיכון, מהארץ או מחו"ל. מועמדים אלו יידרשו להשלים במהלך לימודיהם:

  • שפה מזרח תיכונית/אירופאית רלבנטית למחקרם. על הסטודנט להשלים את קורס השפה ברמת מתחילים ומתקדמים או לעמוד בהצלחה במבחן פטור ברמת מתקדמים.
  • לימודי השלמה אשר ייקבעו על-ידי הוועדה החוגית לתארים מתקדמים וזאת בהתאם לרקע האקדמי של המועמד. על המועמד לקבל ציון 80 לכל הפחות בכל אחד מהקורסים הללו וזאת במהלך לימודי התואר השלישי.

הערה: הוועדה החוגית לתארים מתקדמים רשאית לאשר בחינה ו/או עבודה על תוכנם של ספרים או חומרים הרלבנטיים לתואר כאשר המועמד אינו דובר עברית.

מבנה הלימודים

הלימודים לקראת התואר השלישי מחולקים לשני שלבים:

  • שלב א', שלא יעלה על שנה.
  • שלב ב', שלא יעלה על 3 שנים.

עם ההרשמה ללימודים, יש להגיש במזכירות החוג את המסמכים הבאים:

  1. "הצהרת כוונות" (בעברית לצד תקציר באנגלית) שתכלול את כותר הנושא, שיטת המחקר ומקורותיו.
  2. קורות חיים (בעברית  וחצי עמוד באנגלית).
  3. העתקים מתעודות "בוגר" ו"מוסמך".
  4. תדפיסי ציונים לתארים ב"א ומ"א.
  5. שני מכתבי המלצה ממרצים מתארים קודמים, אחד מהם ממנחה עבודת ה-מ"א.
  6. הסכמה בכתב ממנחה/ים העומד/ים בקריטריונים.

לאחר הודעת הקבלה ללימודים יש להכין, במסגרת שלב א', את הצעת המחקר המפורטת.

אישור הצעת המחקר יינתן ע"י המנחה/ים, הוועדה החוגית לתארים מתקדמים והרשות ללימודים מתקדמים. עם אישור הצעת המחקר יעברו תלמידי המחקר לשלב ב'.

מנחה עבודת הד"ר יקבע תכנית לימודים אישית (שלא תעלה על ארבעה קורסים בהיקף של 16 שש"ס) וזו תאושר ע"י הוועדה החוגית לתארים מתקדמים. הוועדה רשאית להטיל על התלמיד/ה חובת בחינה (בכתב או בעל-פה) בקורסים הנלמדים. בסמינריונים נדרשת רק חובת השתתפות פעילה.

על התלמיד/ה להוכיח ידיעה של שפות רלוונטיות לתחום המחקר.

כמו כן תלמידים לתואר השלישי נדרשים להשתתף בשני קורסים לדוקטורנטים במסגרת ביה"ס להיסטוריה בהיקף של 4 שש"ס כל-אחד (אחד בשלב א' ואחד בשלב ב').

עם סיום כתיבתה, תוגש תזת הדוקטורט, באישור המנחה/ים, לוועדה החוגית לתארים מתקדמים אשר תבדוק אם העבודה מוכנה לשיפוט. לאחר אישורה תועבר העבודה לרשות ללימודים מתקדמים שתטפל בסדרי השיפוט.

לימודים במסלול הישיר לדוקטורט*

מועמדים המבקשים להתקבל למסלול הישיר לדוקטורט, חייבים להיות בעלי תואר ראשון בחוג ללימודי המזה"ת והאסלאם ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל אשר השיגו ציון משוקלל של 90 לפחות בחוג זה ובחוג הלימודים השני.

תלמידי המסלול הישיר יעמדו בדרישות הלימודים בתוכנית ה-מ"א במשך שתי שנות לימוד ויגישו הצעת מחקר לדוקטורט.

היקף הלימודים

28 שש"ס, עפ"י החלוקה הבאה:

2 סמינריונים – כ"א 4 שש"ס (סה"כ 8 שש"ס)

1 תרגיל בהיסטוריה והיסטוריוגרפיה (4 שש"ס)

סמינר מחקר (4 שש"ס)

3 תרגילים, כ"א 4 שש"ס (סה"כ 12 שש"ס)

לימודי שפות (שאינם נכללים במניין 28 השש"ס)

על תלמידי המסלול הישיר לקבל ציון של 90 לפחות בכל אחת מהעבודות הסמינריוניות,
ולהגיש את הצעת המחקר לדוקטורט לא יאוחר מסוף סמסטר א' של השנה השנייה ללימודיהם. ההצעה תוגש במזכירות החוג, מודפסת ברווח כפול בנוסף לעותק אלקטרוני.

על תלמידי המסלול הישיר להשלים את תכנית הלימודים בחוג, להגיש את העבודות הסמינריוניות, עבודות התרגיל ו/או לעמוד במבחנים תוך שנתיים לכל היותר.

תלמידי המסלול אשר יעמדו במטלות בציונים הנדרשים ויגישו את הצעת המחקר לתואר השלישי במועד, יעברו, לאחר אישור הצעת המחקר ע"י הוועדה החוגית ללימודים מתקדמים, למעמד "תלמיד/ת מחקר שלב ב'" ויקבלו תעודת מוסמך במסגרת המסלול הישיר לדוקטורט.

תלמיד המעוניין להפסיק את לימודיו בשלב המוסמך של מסלול הישיר לדוקטורט, ולהשלים את לימודי המוסמך במסלול א' או ב', יהא רשאי לעשות זאת ובלבד שזכאותו לתואר שני במסלול הישיר טרם אושרה. במקרה זה על התלמיד יהיה להשלים את מכסת הלימודים ושאר החובות הנדרשים לקבלת התואר השני במסלול א' או במסלול ב', לפי העניין

 לימודי מחקר מקדים

(כתיבת עבודת גמר מחקרית לאחר השלמת לימודי התואר השני במסלול ב')*

מסלול זה מיועד למועמדים המעוניינים לכתוב עבודת גמר מחקרית (תזת מ"א) לאחר סיום לימודיהם במסלול ב'.
תלמידים במסלול זה יעמדו בדרישות החלות על תלמידי מסלול א' בכל הנוגע להשתתפות בקורסים, ולעבודת הגמר המחקרית. הועדה החוגית ללימודים מתקדמים תקבע את היקף הקורסים שעליהם להשלים ואת מהותם (עד 16 שש"ס).

*ראו גם תקנון לימודי התואר השני של הרשות ללימודים מתקדמים בשנתון זה.

כל האמור בלשון זכר מתייחס גם ללשון נקבה