ד"ר עידו שחר

אני אנתרופולוג משפטי והיסטוריון חברתי, המתמחה בחקר המשפט המוסלמי, ובעיקר במחקר של בתי דין שרעיים. תחומי העניין שלי כוללים את הנושאים הבאים: הדין השרעי, פלורליזם משפטי, מצרים הימי-ביניימית והמודרנית, והמיעוט הערבי-פלסטיני בישראל. ערכתי מחקרים ופרסמתי מאמרים וספרים בנושאים אלה.

ספרי הראשון,Legal Pluralism in the Holy Coty: Competing Courts, Forum Shopping and Institutional Dynamics in Jerusalem   יצא לאור בהוצאת Ashgate (2015). הספר מנתח את פעולתו של בית דין שרעי מודרני, הקיים ופועל בירושלים המערבית בימינו. בהתבסס על תצפיות משתתפות בבית הדין וכן על ניתוח של מקרים משפטיים ופסקי דין, הספר מצייר תמונה עשירה של מוסד מסקרן, אשר פועל בסביבה המתאפיינת במתחים פוליטיים ותרבותיים חריגים ובמציאות של פלורליזם משפטי. הספר מציע נקודת מבט חדשה על התופעה של פלורליזם משפטי, על מנגנוני יישום השריעה בעת המודרנית ועל היחסים בין מדינת ישראל לפלסטינים תושבי ירושלים.

ספר נוסף שכותרתו, "מגשרים בסכסוכים ומתווכים בין קהילה למדינה: יישוב סכסוכים בקרב הערבים בישראל בראי הפלורליזם המשפטי", ראה אור בעברית במסגרת סדרת המחקרים של מרכז תמי שטיינמץ בשנת 2018. הספר מבוסס על ראונות אתנוגרפיים שנערכו עם עשרות בוררים ואנשי צולחה בגליל. המחקר מבקש להאיר את תופעת הצולחה מזווית מקורית: הזווית של פלורליזם משפטי, הבוחנת את יחסי הגומלין של הבוררים אנשי הצולחה, עם מנגנוני מדינה ועם מנגנוני פתרון סכסוכים אחרים. גירסה מורחבת של הספר באנגלית תראה אור בקרוב.

ביחד עם פרופ' יוסי רפופורט (Queen Mary, University of London), עסקתי בשנים האחרונות בעבודה על כתב יד חשוב שנכתב במצרים של המאה ה-13 (تاريخ الفيوم وبلاده لابي عثمان النابلسي). תרגום מוער ומהדורה מדעית של ספרו של אבו עת'מאן אל-נבולסי ראה אור ב-2018 בהוצאת Brepols (The Villages of the Fayyum: A Thirteenth-Century Register of Rural, Islamic Egypt). במסגרת פרוייקט המחקר על ספרו של נאבלסי יצרנו מסד נתונים נרחב המבוסס על האינפורמציה המובאת בכתב היד. מסד הנתונים הזה, בצרוף מפות GIS המציגות את הנתונים הפיסקליים במרחב הגיאוגרפי של פיום, נגישים לקהל החוקרים באמצעות אתר ייחודי שהועלה לרשת. ראו כאן.

הסיפור האקדמי: לוידאו קצר המציג את התפתחות הכיוונים המחקריים בקריירה האקדמית שלי, הקישו כאן: http://vod1.haifa.ac.il/vmix/106-2035/Ido_Shahar.mp4

רשימת תלמידי מחקר:  ד"ר תומר מזאריב (הנחיה ביחד עם פרופ' מחמוד יזבק), נושא העבודה: "תהליך השתלבות הבדווים בערים ובכפרים הערביים בגליל: היבטים היסטוריים, חברתיים ותרבותיים" (אושרה: 2017); ד"ר תגריד קעדאן (ביחד עם פרופ' ליאת קוזמא), נושא העבודה: "התפתחותם ופעולתם של ארגוני נשים ערביות בישראל בין השנים 1948 – 1966" (אושרה:2018)מר פראג' אבו פריח' (ביחד עם פרופ' מוחמד אלעטאונה), "יחסי הגומלין בין העֻרְף לשריעה בקרב האוכלוסייה הערבית בדווית בנגב (1980–2016)" (תימסר לשיפוט באוקטובר 2020); גב' ויג'דאן חליחל (ביחד עם ד"ר קארין כרמית יפת), "יישום הדין המוסלמי בבתי המשפט לענייני משפחה: סיפורה של מהפכה שמרנית במחלצות ליברליות" (תימסר לשיפוט ב-2021); גב' מעיין אלוני (עם פרופ' מוחמד אלעטואנה), "בחינת יחסי הגומלין בין הבדווים לבין המתיישבים והשלטון המרכזי בסיני תחת השלטון הישראלי (1967–1982)" (צפויה להימסר לשיפוט ב-2021); מר אבי קוצר ברג, "צעירים פלסטינים ממזרח ירושלים מתנדבים במד"א ירושלים: סוכנות (agency) אצל מתנדבים פלסטינים צעירים ומפגש עם בני נוער יהודים בארגון ישראלי" (צפויה להימסר ב-2022).

ליצירת קשר

כתובת: קומה 15, חדר 1507, בניין אשכול שעות קבלה: יום ד' בין השעות 11:00-12:00, וכן בתיאום במייל
דואל: idoshah@gmail.com
טלפון: 04-8240671
פנימי:2671
https://haifa.academia.edu/IdoShahar