יצחק ויסמן

יצחק ויסמןאני פרופסור מן המניין בחוג ללימודי המזרח התיכון והאסלאם ותחום המחקר שלי הוא האסלאם המודרני, מראשית המאה ה-19 ועד היום. במהלך הקריירה שלי עסקתי בזרמים המרכזיים של האסלאם בתקופה זו ובדרכי ההתמודדות שלהם עם האתגרים המורכבים של המודרנה. טיפלתי במיוחד בצופים (המיסטיקנים של האסלאם), באגודת האחים המוסלמים, בתנועה הסלפית ובארגונים הרדיקליים. מבחינת המרחב, מרבית המחקר שלי מאז לימודי המ.א. התמקד בסוריה, אולם כתבתי לא מעט גם על מדינות אחרות במזה"ת ובתת היבשת ההודית. המתודולוגיה שלי מתבססת על קריאה של כתבים מקוריים של הוגי כל זרם וניתוח התוכן שלהם על רקע נסיבות המקום והזמן. מחשבה רבה הקדשתי לדרכי הפעולה של כל תנועה: החזרה בתשובה והמיסיונריות (דעוה), הג'יהאד והדיאלוג הבינדתי.

למדתי באוניברסיטת חיפה בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון (כפי שנקראנו אז) ובתכנית הב.א. לתלמידים מצטיינים. את כל שלושת התארים סיימתי בהצטיינות. בשנים 2000-1998 יצאתי לפוסט-דוקטורט באוניברסיטאות פרינסטון שבארה"ב ואוקספורד שבאנגליה. כשחזרתי זכיתי להצטרף לסגל החוג באמצעות מלגת אלון. במסגרת התפקידים שמילאתי מאז באוניברסיטה כיהנתי בשנים 2013-2010 כראש המרכז היהודי-ערבי ובשנים 2014-2012 כחבר הסנאט. בין לבין זכיתי מספר פעמים במענקי מחקר מטעם הקרן הישראלית למדעים, שסייעו לי לקדם את תוכניותיי.

לאורך כל הדרך הדרכתי תלמידי מחקר רבים לתואר שני ולתואר שלישי ואני ממשיך לעשות זאת גם היום. הייתי גם בין הראשונים באוניברסיטה להקליט קורס מתוקשב – המבוא לדת האסלאם. בהמשך יזמתי וניהלתי את קורס הדגל המתוקשב – דת ומדינה בעידן המודרנה, הניתן במסגרת דרך הרוח.

עד היום פרסמתי שלושה ספרים וערכתי ארבעה נוספים. בשנת 2001 יצא הספר Taste of Modernity: Sufism, Salafiyya, and Arabism in Late Ottoman Damascus  שהוא פיתוח של עבודת הדוקטורט שלי על השורשים הצופיים של תנועת הרפורמה המודרנית באסלאם. ב-2007 הופיעה המונוגרפיה The Naqshbandiyya: Orthodoxy and Activism in a Worldwide Sufi Tradition  העוסקת באחד המסדר הצופיים הגדולים והמשפיעים ברחבי העולם המוסלמי. בשנת 2015 פרסמתי את הביוגרפיה Abd al-Rahman al-Kawakibi: Islamic Reform and Arab Nationalism  , על אחד ההוגים המרכזיים של הזרם הסלפי בראשית דרכו. בין הספרים שערכתי האחרון היוצא בימים אלה בשותפות עם עמית מגרמניה הוא Culture of Da'wa: Preaching Islam in the Modern World. בנוסף לכך, אני העורך המדעי של סדרת "סהר" לתרגומים מן האסלאם בהוצאת רסלינג, שבה התפרסמו כמה ספרי יסוד: סייד קוטב, ציוני הדרך, המניפסט של האסלאם הרדיקלי; עבד אל-רחמאן אל-כואכבי, אם הכפרים – מכה; ובהכנה לדפוס ספרו של מייסד התנועה האסלאמית בישראל, עבדאללה נמר דרויש, האסלאם הוא הפתרון; ורשיד רדא, ח'ליפות עכשיו: דת ומדינה באסלאם. לאלה נלוו עשרות מאמרים בכתבי עת ובקבצים, ערכים לאנציקלופדיה של האסלאם ואנציקלופדיות אחרות וביקורות ספרים.

צור קשר

כתובת: קומה 15, חדר 1503 בניין אשכול שעות קבלה: בשבתון

דואל: weismann@research.haifa.ac.il

טלפון: 04-8240656

פנימי: 2656

https://haifa.academia.edu/ItzchakWeismann