ד"ר ירון פרידמן

אני מרצה בנושא האסלאם השיעי ומלמד ערבית מדוברת וספרותית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאסלאם באוניברסיטת חיפה.

אקדמאי/מרצה:
אני בוגר דוקטורט מאוניברסיטת הסורבון בפריס ופוסט-דוקטורט באוניברסיטת חיפה, למדתי תואר ראשון במזרח תיכון וערבית שפה וספרות ותואר שני במזרח תיכון באוניברסיטה העברית בירושלים. נושא המחקר שלי הוא השיעה והעלווים. פרסמתי ערכים אנציקלופדיים, מאמרים ושני ספרים. הספר הראשון (בריל, 2010) עוסק בהיסטוריה, הדת והזהות של העלווים בסוריה. ספר מסוג זה יצא פעם אחרונה בצרפתית בשנת 1900 כשהרבה פחות מקורות היו בידי החוקר בתחום. ספרי השני (בריל, 2019) על ההיסטוריה של השיעים בארץ ישראל, הוא המחקר המקיף הראשון שנעשה בנושא זה. אמנם הדגש במחקריי הוא על ימי הביניים אבל אני גם עוסק לא מעט בהיסטוריה מודרנית. הספר על השיעים כולל גם את התקופה העות'מנית והעת החדשה. פרסמתי גם מאמר על מלחמת האזרחים בסוריה וכעת אני עובד על מאמר נוסף על השפעת המלחמה על מצבם של העלווים. 

מורה לערבית:
במהלך לימודיי הוצאתי תעודת הוראה בערבית ובנוסף להיותי אקדמאי אני גם מורה לערבית מדוברת וספרותית, שפות שהן בעיניי כלי העבודה הבסיסי לכל מי שמתעניין בעולם הערבים והאסלאם. את הערבית לא למדתי רק במוסדות רשמיים, אלא גם תוך לימוד עצמי של להגים במדוברת ובמסגרת עבודתי כמתורגמן פרילנסר ערבית-עברית-אנגלית-צרפתית לעיתונאים זרים בירושלים. במהלך עבודתי כמתורגמן שהיתי פעמים רבות בגדה המערבית. המפגש שלי עם העולם הערבי היה אינטנסיבי בעיקר בתקופת לימודי הדוקטורט שלי בצרפת. לימדתי בסורבון וגם באוניברסיטת ליון עברית ותרבות יהודית תלמידים, רבים מהם ערבים מצפון אפריקה, ממצרים, סוריה, לבנון עיראק ועוד. מהמגע עם תלמידים אלה ועם אקדמאים מהמזרח התיכון בצרפת למדתי דברים רבים על האזור בו אנו חיים והמשכתי לשפר את שליטתי בערבית. 

פרשן לענייני ערבים:
בעשר השנים האחרונות אני משמש גם כפרשן לענייני ערבים בYNET וגם מפרסם כל סוף שבוע את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון" המבוסס על התקשורת הערבית. במהלך עבודתי כפרשן כיסיתי בין השאר את רוב ארועי מלחמת האזרחים בסוריה וכעת אני שוקד על ספר שיסכם את מאמריי, מחשבותיי ומסקנותיי לגבי מלחמה זו. 

אתר אישי: https://sites.google.com/site/learnspokenarabic/home

קישור לבלוג פרשנות שלי בNEWS1 
קישור לבלוג פרשנות שלי ב"זמן ישראל": הזמן של ד"ר ירון פרידמן
קישור לפודקאסט שלי "השבוע במזרח התיכון" 
קישור לטור שלי בווינט 
קישור לניוזלטר להרשמה

קישורים לשני הספרים שלי:
The Nuṣayrī – 'Alawīs – published on 23 Nov 2009 by Brill.
The Shīʿīs in Palestine – published on 16 Dec 2019 by Brill.

צור קשר

כתובת: קומה 15, חדר 1504, בניין אשכול שעות קבלה: יום א', 12-13:00, בתיאום מראש
דואל: dyitamar@yahoo.com
טלפון: 04-8249068
פנימי: 2068
https://sites.google.com/site/learnspokenarabic/home