אוריאל סימונסון

מחקרי מתמקד בהיסטוריה החברתית של הקהילות המוסלמיות, הנוצריות והיהודיות במזרח התיכון במאות הראשונות להופעת האסלאם. בתוך כך, אני מתעניין בנסיבות בהן התקיימו מגעים בין-דתיית, נחצו גבולות דתיים והתאפשרו חיים רב דתיים ורב תרבותיים תחת שלטון האסלאם. את אלה בחנתי במסגרת מגוון נושאי מחקר, בהם פלורליזם משפטי, התאסלמות, משפחות רב-דתיות, היסטוריוגרפיה נוצרית מזרחית, וסוכנות נשית. מחקריי מתמקדים בתקופה שבין הופעם האסלאם במאה השביעית ועד לסוף התקופה המוסלמית הקלאסית, סביב מחצית המאה ה-13. מבחינה מרחבית, אני מתנעיין בחיבורים וממצאים חומריים אשר מקורם באיראן, עיראק, הסהר הפורה, מצרים וצפון אפריקה.

גישתי המחקרית נשענת על זיהוי נורמות, דפוסים ונוהגים חברתיים המשותפים לקהילות שונות על אף נפרדותן הדתית. ברוב המקרים אני מוצא כי סיווגים דתיים, דוגמת יהודי, מוסלמי, נוצרי ועוד, היו תוצר של שיח אליטיסטי, בעוד שבקרב ההמונים שיחקו הקטגוריות הללו תפקיד חשוב, אך מוגבל.

המקורות עליהם אני נסמך כוללים מקורות משפט, דוגמת תקנות משפט אסלאמיות, תשובות רבנים וחוקי כנסייה; מקורות נרטיביים, דוגמת היסטוריוגרפיה, סיפורי קדושים וביוגרפיות; ומקורות תיעודיים, דוגמת מכתבים פרטיים מהגניזה הקהירית. אלה כתובים בערבית קלאסית, ערבית יהודית, ארמית רבנית, וסורית (ארמית נוצרית).

בימים אלה אני שוקד על כתיבת ספר העוסק בכוחן של נשים להניע, או למנוע, שינוי דתי אצל בני משפחותיהן במאות הראשונות להופעת האסלאם. מדובר בסוגיה אשר טרם זכתה לטיפול במחקר המודרני ואשר תסייע לשפוך אור לא רק על הנסיבות החברתיות אשר עמדו ברקע להתבססות האסלאם, אלא גם על ההיסטוריה של המשפחה ושל נשים במרחב המזרח תיכוני.

מאז הצטרפותי לחוג בשנת 2013 לימדתי קורסים במגוון נושאים, החל בקורס המבוא על התקופה המוסלמית הקלאסית, כתיבה מדעית, דמויות קדושות בשלהי העת העתיקה וימה"ב, יחסים בין מוסלמים ולא-מוסלמים בימה"ב, התאסלמות ולאחרונה גם על דת ומגדר בראשית האסלאם.

מחוץ לאוניברסיטה, אני גאה בפעילותי החברתית ובפרט במעורבותי למען קידום העיר חיפה כעיר משותפת ורב תרבותית באמצעות העמותה לקדמה חברתית (الجمعية لتطوير اجتمعاي). לבסוף, אני נשוי לנעה ואב לדויד ואלה. אנחנו מתגוררים על הר הכרמל ונהנים להתעורר כל בוקר לנוף הים התיכון ויערות החורש.

ליצירת קשר

דוא"ל:  usimonsoh@univ.haifa.ac.il

כתובת: קומה 15, חדר 1506, בניין אשכול

שעות קבלה: יום ד', 14:00-15:00, ובתיאום מראש במייל
טלפון: 04-8240657

פנימי: 2657

https://usimonsohn.wixsite.com/mysite