פרופ' דוד קושניר

קורות החיים ה"יבשים" שלי מספרים שהייתי תלמיד בית הספר הריאלי בחיפה במגמה שהדגישה את לימודי הערבית והאסלאם עוד בטרם ניתן לה השם "המגמה המזרחנית". באופן טבעי  מצאתי את עצמי ממשיך בלימודי באוניברסיטה העברית בירושלים בחוגים ל"היסטוריה של ארצות האסלאם"  ו"שפה וספרות ערבית".  כאן ביצעתי "תפנית" קלה בכיוון הלימודים ואת המ.א. סיימתי כשאני מתמחה בהיסטוריה של האימפריה העות'מאנית ותורכיה החדשה.

עברתי להשתלם באוניברסיטת אנקרה ובהשראתו של מורי ורבי פרופ' אוריאל הד התחלתי במחקר לדוקטורט על ראשיתה של הלאומיות התורכית שאותו סיימתי באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס. חזרתי ארצה אירעה בתזמון מושלם כאשר ב1968 היינו, פרופ' גבריאל ורבורג ואנכי, המרצים המקומיים הראשונים שמונו בחוג להיסטוריה של ארצות האסלאם באוניברסיטה הצעירה של חיפה.   

מאז  ובמשך כל השנים עד צאתי לגמלאות  עברתי את המסלול המוכר והרגיל של  ה"אקדמיה" – הוראה, מחקר וכתיבה  –  כשמעת לעת אני מתפנה להשתתפות בכנסים מקצועיים, לשבתונים  ול"אדמיניסטרציה" באוניברסיטה ובחוג. בחוג הוריתי מגוון של קורסים ובהם אלה שעסקו בתולדות האימפריה העות'מאנית ותורכיה והדרכתי תלמידים בעבודותיהם. שימשתי כראש החוג, כראש האקדמי של מכללת עמק יזרעאל (אז "אהל שרה") וכדיקן הפקולטה למדעי הרוח. בשנים 2003-2001 כיהנתי כמנהל המרכז האקדמי הישראלי בקהיר.

במחקר עסקתי בשלושה נושאים עיקריים והם שעמדו גם במרכז הפרסומים שלי, ספרים ומאמרים.

1.     "זרמי מחשבה בתורכיה החדשה בדגש על לאומיות". ניסיתי להראות, על בסיס פרסומים היסטוריים ועיתונאיים, שרעיון הלאומיות האתנית הקדים להגיע לתורכים באימפריה העות'מאנית וסייע בהכשרת הקרקע לאידיאולוגיה הכמאליסטית. The Rise of Turkish Nationalism, 1876-1908, London 1977

2.     "אנשי הדת (העולמא) ועמדתם מול תנועת ההתמערבות באימפריה העות'מאנית במאה התשע-עשרה".  נראה שאנשי הדת הרוויחו מן התנועה לא מעט – מה שאולי אפשר את השלמתם עם הרפורמות. “The place of the ulema in the Ottoman Empire during the age of reform (1839-1918)”, Turcica, no. 20 (1988)  pp. 51-74.  

3.     הממשל והמנהל העות'מאני בארץ-ישראל בשלהי התקופה העות'מאנית". השקפותיהם ופעולותיהם  של העות'מאנים בארץ-ישראל במאה התשע-עשרה ותרומתם למודרניזציה של הארץ.   To be Governor of Jerusalem: The City and District During the Time of Ali Ekrem Bey, 1906-1908, Istanbul 2005   

כיום אני עוסק במעמדה של עכו ומחוזה במאה התשע-עשרה ומסקנות ראשונות מופיעות במאמר בקתדרה מס' 170, דצמבר 2018, עמ'  62-33


ליצירת קשר